Międzynarodowy Projekt Współpracy
Enoturystyka i promowanie obszaru – międzynarodowy projekt współpracy
Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty” wspólnie z trzema krajowymi partnerami tj. Stowarzyszeniem pn. Lokalna Grupa Działania Nowa Galicja, Czarnorzecko-Strzyżowską Lokalną Grupą Działania oraz Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania „LIWOCZ”, a także partnerem węgierskim Zempléni Tájak Vidékfejlesztési Egyesüle, na podstawie umowy przyznania pomocy 00004-6936-UM0930005/18 z dnia 23.10.2018r. zrealizowała projekt pn. Międzynarodowa Promocja Enoturystyki i Dziedzictwa Lokalnego , operacja współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Celem operacji było: zwiększenie atrakcyjności turystycznej, promocja obszarów i produktów lokalnych oraz wzmacnianie współpracy obszarów objętych LSR partnerskich LGD, poprzez rozwój enoturystyki i produktów lokalnych, publikację, aplikację mobilną oraz wizytę studyjną.
Wnioskowana kwota pomocy: 183 000,00 zł (z umowy przyznania pomocy)
W ramach projektu pn Międzynarodowa Promocja Enoturystyki i Dziedzictwa Lokalnego zaplanowano podjęcie działań w zakresie promocji walorów i zasobów lokalnych obszaru, a tym samym dziedzictwa kulturowego, a także wzmacniania współpracy, w tym współpracy międzynarodowej. Realizacja projektu pozwoliła na wzmocnienie współpracy pomiędzy partnerskimi LGD, oraz producentami lokalnymi z obszarów objętych projektem. Ponadto realizacja projektu pozwoliła na międzynarodową promocję obszaru LSR partnerskich LGD oraz wpłyneła na wzbogacenie oferty turystycznej tego obszaru.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
- Przygotowanie projektu – spotkanie z partnerami. Zorganizowano spotkanie dotyczące realizacji projektu współpracy. Celem spotkania było zacieśnienie współpracy i partnerstwa 4 krajowych lokalnych grup działania oraz węgierskiego LGD, w celu wspólnej realizacji projektu. Realizacja zadania zakładała omówienie i doprecyzowanie wspólnie realizowanych zagadnień w ramach planowanego projektu współpracy, tak aby realizacja przebiegała prawidłowo, sprawnie oraz zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, w szczególności organizacji wyjazdu studyjnego, przekazania materiałów dotyczących wydania publikacji, przygotowania aplikacji mobilnej oraz zakładki na stronie internetowej.
- Przygotowanie materiałów promocyjnych – przygotowanie różnorodnych materiałów, których celem była promocja projektu i walorów obszaru LSR parterskich LGD oraz dotarcie do szerokiego kręgu odbiorców. Przyczyniło się to do zwiększenia wiedzy mieszkańców i turystów na temat atrakcji i walorów obszaru, w tym w zakresie enoturystyki, winiarstwa i lokalnych produktów.
– wydanie publikacji – przewodnika – albumu promującego obszar 4 LGD oraz partnera węgierskiego, zawierającej opis najważniejszych zasobów, w nawiązaniu do enoturystyki – w tym historii winiarstwa, szlaków winnych, turystycznych, prezentację lokalnych produktów, a także innych atrakcji turystycznych. Publikacja zawiera opisy w języku polskim, węgierskim oraz angielskim;
– przygotowanie aplikacji mobilnej – – mobilnego „przewodnika” po obszarze partnerskich LGD, w tym także partnera węgierskiego, celem promocji obszaru, jako możliwość innowacyjnego i atrakcyjnego zaprezentowania walorów (przyrodniczych, historycznych, kulturowych czy rozrywkowych, zabytki, atrakcje, w tym także winnic, gospodarstw enoturystycznych, producentów/przetwórców lokalnych produktów (miody ekologiczne, sery kozie, tradycyjne produkty), zlokalizowanych na obszarze partnerskich LGD,) obszaru z wykorzystaniem lokalizacji GPS. Aplikacja zawiera moduł tras i miejsc, system ułatwiający planowanie wycieczki po danym regionie, listę szlaków turystycznych oraz najważniejsze informacje o regionie, zdjęcia, atrakcje, dojazd. A także opisy i punkty w języku polskim, węgierskim i angielskim;
– utworzenie galerii i historii winiarstwa i produktów lokalnych – zadanie zrealizowane przez LGD „Kraina Nafty”, która w swojej siedzibie stworzyła ekspozycję nawiązującą do historii i tradycji winiarstwa na obszarze objętym projektem współpracy, w tym partnera węgierskiego (zdjęcia, gabloty, opisy historyczne.) wraz z prezentacją lokalnych produktów (wyroby z siana, bibuły, koronki, tradycje naftowe, miody, sery kozie) – „materialny” element projektu, każda osoba odwiedzająca biuro mogła zapoznać się z powstałą ekspozycją oraz poznać historię winiarstwa, a tym samym do szerszego kręgu dotrze informacja o zrealizowanym projekcie współpracy. Treści prezentowane w galerii będą dotyczyły całego obszaru objętego niniejszym projektem, a więc 4 LGD krajowych oraz partnera węgierskiego. Galeria zawierała opisy w języku polskim, węgierskim i angielskim. - Organizacja wizyty studyjnej – prezentacja dobrych praktyk oraz lokalnych produktów, zacieśnienie współpracy, a także wymiana wzajemnych doświadczeń w zakresie winiarstwa, enoturystyki oraz produktów regionalnych. Wizyta miała formę targów, połączona była z konferencją oraz prezentacją winiarstwa, enoturystyki oraz produktów lokalnych.
Realizacja projektu przyczyniła się do rozwoju turystyki, w tym enoturystyki na obszarze LSR. Jest to doskonały sposób na promocję turystyczną partnerskich regionów. Niewielkie gospodarstwa winiarskie, agroturystyki, lokalni rzemieślnicy i wytwórcy mogły stać się trwałym elementem pejzażu. Wzrost liczby odwiedzających i korzystających z oferowanych przez nich usług z pewnością wpłynęła na zwiększenie dochodów tych osób, wzrost ekonomiczno-gospodarczy oraz poprawę jakości życia.