Blog

Kalendarium Imprez – wydarzenia odbyte

Kalendarz imprez 2011

1. Jubileusz 10-lecia Stowarzyszenia Miłośników Wsi Rogi – 26.02.2011 r.

Stowarzyszenie Miłośników Wsi Rogi to jedna z pierwszych organizacja pozarządowa, która powstała w powiecie krośnieńskim.
Uroczyste obchody jubileuszu rozpoczęły się, w zabytkowym Kościele parafialnym p.w. św. Bartłomieja w Rogach, koncertem pt. „Głos duszy”, przygotowanym przez Jana Michalika – artystę pochodzącego z Rogów.
Program koncertu to muzyka sakralna w wykonaniu Dębickiego Chóru i Orkiestry Kameralnej.
Dalsza część uroczystości odbyła się w Domu Ludowym w Rogach.
W programie znalazły się:
– prezentacja multimedialna ukazująca działalność SMWR,
– zdjęcia archiwalne stowarzyszenia,
– nagrania TVP,
– audycje radiowe,
– kabaret Łorczyk,
– występ Zespołu Rogowice i przyjaciół ze słowackiego Osikova,
– występ Piotrusia Zakrzewskiego oraz zespołu Deck.
{gallery}jubileusz{/gallery}
2. V Dożynki w Mszanie – 14.08.2011 r.
W drugiej połowie sierpnia odbyły się dożynki w Mszanie. Były to pierwsze dożynki po ponad 20 letniej przerwie. Dożynki rozpoczęły się Mszą Św. w Kościele.
Licznie dopisała publiczność: mieszkańcy Mszany i okolicznych wsi, a nawet goście ze Słowacji i Francji.
Część artystyczną rozpoczął Zespół "Równianie" przedstawieniem poświęconym żniwnym tradycjom. Następnie wystąpił dukielski zespół "Szarotki" oraz dzieci z Mszany.
Jednym ze sponsorów tej uroczystości była Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

 

3. Festyn Rodzinny ROZALIADA, Wrocanka – 31.07.2011 r.
31 lipca 2011 r. na placu przy Kościele we Wrocance odbył się Festyn Rodzinny "Rozaliada”, zorganizowany przez Stowarzyszenie "Nasza Wrocanka”.

W organizacji i finansowaniu tego przedsięwzięcia uczestniczyły m.in.:
– Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty"
– Starostwo Powiatowe w Krośnie
– Gminny Ośrodek Kultury w Miejscu Piastowym
– Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
– F.T.H.U. "Panmar" sp. j. w Krośnie
– Bank Millennium
– Kasa Skok Stefczyka
– Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie
– Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówka Terenowa Krosno
– Szkoła Podstawowa we Wrocance
– firmy z okolicznych miejscowości
– mieszkańcy Wrocanki.

Imprezie towarzyszyły liczne atrakcje:
– zabawa nazwana Wędką Szczęścia, która gwarantowała wylosowanie nagrody z basenu pełnego upominków;
– degustacja miodu, owoców, domowej roboty masła, sera, dżemu, proziaków oraz wiejskiego chleba;
– Panie z Koła Gospodyń Wiejskich serwowały lody, napoje, wyśmienite ciastka domowej roboty oraz hamburgery i hot – dogi;
– można było się też zważyć lub zmierzyć ciśnienie;
– Panie malowały twarze dzieci zmieniając je nie do poznania oraz pięknie ozdabiały paznokcie tym, którzy sobie tego zażyczyli;
– na stoisku Oriflame można było obejrzeć katalogi, nabyć kosmetyki i uzyskać porady w zakresie pielęgnowania urody;
– w Domu Katechetycznym można było podziwiać wystawę prac malarskich Katarzyny Filus – Kuligi oraz prace rysunkowe wykonane przez czytelników Biblioteki i dzieci;
– dużą popularnością cieszyło się stoisko wydawnicze gdzie można było nabyć zaprojektowane przez Małgorzatę Baran szkolne kalendarze z planem lekcji, obrazki ze św. Rozalią i książki o tematyce religijnej;
– wśród uczestników festynu krążyła i zabawiała dzieci kolorowa postać bajkowego Filipa
– Straż Pożarna, Policja i Pogotowie Ratunkowe organizowały pokazy, na których dzieci mogły przyjrzeć się wyposażeniu tych służb i samym funkcjonariuszom. Pracownicy Pogotowia Ratunkowego pokazali, jak należy udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej. Policjanci przypomnieli, jak bezpiecznie bawić się, odpoczywać i unikać niebezpiecznych sytuacji. Funkcjonariusze Straży Pożarnej zaimponowali swoimi umiejętnościami i sprzętem specjalistycznym używanym w czasie akcjach ratowniczych;
– na scenie wystąpiły: Patrycja Filus, p. Janina Pieniążek oraz zespoły Rozalijki i Wrocanianki, Miłosz Brzana i Rafał Piłatowski, Weronika Lechowicz i Aleksander Kurcoń.
W Festynie udział wzięli mieszkańcy Wrocanki i goście z okolicznych miejscowości.
Jednym ze sponsorów tej uroczystości była Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

Tekst: Małgorzata Matelowska; foto: Małgorzata Baran

{gallery}festyn{/gallery}
4. Impreza sportowo – rekreacyjna w ramach 65-lecia sportu w Kobylanach i turniej wsi: Kobylany, Draganowa, Sulistrowa – 30-31.07.2011 r.

„Dni Kobylan” odbywały się 30-31.07.2011 r. oraz 06-07.08.2011. Powodem wydłużenia terminu trwania uroczystości była niesprzyjającą pogoda.
W czterodniowej imprezie uczestniczyło ok. 600 – 800 osób. Zdecydowaną przewagę wśród uczestników obchodów „Dni Kobylan” – miała młodzież, która aktywnie uczestniczyła w dyscyplinach sportowo – rekreacyjnych i imprezach rozrywkowych.
W czasie trwania imprez organizator kilkakrotnie informował o pomocy sponsorskiej LGD „Kraina Nafty”.

5. Impreza kulturalna pn. „Sobótki Ropiorzy” – Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bóbrka – 19.06.2011 r.
W Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce 19 czerwca odbyły się "Sobótki Ropiorzy", impreza związana z historią i tradycją tego regionu. Organizatorami tegorocznych Sobótek było Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bóbrka oraz Gminny Ośrodek Kultury w Chorkówce.
W program artystycznym wystąpili:
– Zespół Pieśni i Tańca "Bobrzanie" z Bóbrki,
– Zespół Śpiewaczy "Bobrzanie",
– Kapela Ludowa "Kamfinioki" z Jedlicza,
– Zespół Śpiewaczy z Wietrzna,
– Zespół Taneczny "Master'S" z Mszany,
– Młodzieżowy Zespół Taneczny "Omega" z Chorkówki.
Imprezie towarzyszył kiermasz rękodzieła artystycznego, dla dzieci prowadzone były zabawy animacyjne przez Panią Małgorzatę Foremny – instruktora GOK.
W godzinach wieczornych tradycyjnie jak co roku rozpalono ognisko, zapłonęły "sobótki" i rozpoczął się festyn przy ognisku z zespołem muzycznym "Rejs".
Sponsorem imprezy była Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

6. Międzygminny turniej Piłkarski pn. „Puchar Ziemi Jaśliskiej” – 17.07.2011 r.
17 lipca 2011r. odbył się „Turniej o Puchar Ziemi Jaśliskiej”.
W rozgrywkach brały udział cztery drużyny: TJ Drużstvewnik Habura (Słowacja) Bukowianka bukowsko, sklepy „S” Krosno oraz Jasiołka Jaśliska. Drużyna z Jaślisk w końcowej klasyfikacji uplasowała się na trzeciej pozycji. Najlepszym strzelcem turnieju został Jerzy Biłas ( Jasiołka Jaśliska), który odebrał z rąk Wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa Podkarpackiego Pana Dariusza Sobieraja pamiątkowy puchar.
Klasyfikacja końcowa:
1 Miejsce- sklepy „S” Krosno
2 Miejsce- Bukowianka bukowsko
3 Miejsce- Jasiołka Jaśliska
4 Miejsce- TJ Drużstvewnik Habura
Sponsorem imprezy była Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty” {gallery}turniej{/gallery}
7. Spotkanie z historią i tradycją w Żarnowcu – GOK Jedlicze -04.06.2011 r.
8. „Pogranicze gusta: cebula, grzyby, groch, kapusta – Przegląd regionalnych Potraw Pogranicza połączony z Muzykowaniem Kapel Pogranicza” – GOK Iwonicz Zdrój – 21.08.2011 r.
21.08.2011 r. w Iwoniczu-Zdroju odbyła się kolejna wakacyjna impreza plenerowa, na której to można było kosztować regionalnych potraw i posłuchać koncertów kapel pogranicza. Podczas koncertu kapel wystąpiły:
– zespoły Mali i Młodzi Lubatowianie,
– Zespół i Kapela Lubatowianie,
– Kapela Białobrzeżanie,
– Kapela Graboszczanie.
Stoiska kulinarne z regionalnymi potrawami przygotowały Koła Gospodyń Wiejskich z Gminy Iwonicz-Zdrój:
– KGW Iwonicz
– KGW Lubatowa
– KGW Lubatówka
W trakcie imprezy czynne były liczne stoiska z rękodziełem artystycznym.
Sponsorem imprezy była Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

9. VIII Bieg „Szlakiem Partyzantów z Lubatowej” Towarzystwo Przyjaciół Lubatowej – 24.07.2011 r.
24 lipca odbył się VIII Bieg „Szlakiem Partyzantów z Lubatowej” imprezą towarzyszącą były biegi dla dzieci i młodzieży.
Celem zawodów sportowych było uczczenie Pamięci Zamordowanych Partyzantów w Lesie Grabińskim oraz popularyzacja sportu jako zdrowej formy spędzania wolnego czasu.
Honorowy patronat nad zawodami objął Burmistrz Gminy Iwonicz Zdrój – Paweł Pernal.
Zawodnicy startowali w pięciu grupach wiekowych:
I/ uczniowie szkół podstawowych klas 1-3 na dystansie 1 km
II/ uczniowie szkół podstawowych klas 4-6 na dystansie 1 km
III/ uczniowie gimnazjów publicznych na dystansie 2,5 km
IV/ „grupa otwarta” pow. 16 roku życia na dystansie 8 km
V/ „grupa otwarta” pow. 40 roku życia na dystansie 8 km
Start zawodników do biegu w grupie otwartej odbył się przy pomniku w Lesie Grabińskim skąd trasa biegu prowadziła lasem a potem polną drogą do drogi powiatowej w Lubatówce (około 1,5 km). Od Lubatówki do mety bieg odbywał się po drodze asfaltowej (około 6,5 km). Start do biegu gimnazjalistów odbył się przy Krzyżu Walecznych, który znajduje się na oczątku miejscowości Lubatowa.
Meta zawodów zlokalizowana była przy pomniku wybudowanym ku czci pomordowanych w Lesie Grabińskim, jak i poległych w czasie II wojny światowej. Po biegu został złożony hołd pomordowanym i nastąpiło uroczyste złożenie kwiatów pod pomnikiem.
Najlepszy czas biegu w grupie otwartej uzyskał Rygiel Jakub reprezentujący klub Burza Rogi pokonując trasę w czasie 23 min 15 s (nowy rekord trasy), natomiast wśród kobiet Meliherova Ludmiła z Bardejova uzyskując czas 29 min 29 s.
Mimo niesprzyjającej pogody i przelotnego deszczu w biegu uczestniczyło łącznie 122 zawodników z: Lubatowej, Lubatówki, Rogów, Krakowa, Krosna, Jasła, Krościenka Wyżnego, Sanoka, Poznania, Tych, Warszawy, Leska, Głojsc, Iwonicza, Iwonicza Zdroju, Łańcuta, Wrocanki, Rzeszowa i wielu innych miejscowości. Na zawody przybyli także zawodnicy ze Słowacji.
W każdej kategorii wiekowej, za zajęcie pierwszych trzech miejsc, zawodnicy otrzymali medale oraz nagrody rzeczowe. Zwycięzca każdej kategorii wiekowej otrzymał zegarek ufundowany przez firmę TIMEX. Najmłodszemu i najstarszemu uczestnikowi wręczono pamiątkowy nagrody. Wszyscy uczestnicy dostali pamiątkowe dyplomy. Wśród wszystkich uczestników biegu rozlosowano cenne nagrody rzeczowe między innymi nawigację rower górski. Miejmy nadzieję, że bieg „Szlakiem Partyzantów z Lubatowej’, upamiętniający bohaterów II wojny światowej, stanie się jeszcze bardziej popularny, tak wśród mieszkańców, jak i zawodników z całej Polski.
Organizatorzy:
Towarzystwo Miłośników Lubatowej, Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji, Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Lubatowej, Sołtys wsi Lubatowa, UKS „Partyzant”, GOK Iwonicz Zdrój, OSP Lubatowa, OSP Lubatówka.
Sponsorzy:
TIMEX, Pizzeria Pasja z Lubatowej, LGD „Kraina Nafty”, Uzdrowisko Iwonicz S A., PGNiG S A., Arkadiusz Opoń – Radny Miasta Krosna, Karpacka Spółka Gazownictwa, Podkarpacki
Bank Spółdzielczy Oddział Miejsce Piastowe, Nowy Styl, PZU, Huta Sabina z Rymanowa, PRIM Jasło.
Słowa podziękowania należą się wszystkim sponsorom i organizatorom VIII biegu, Paniom za przygotowanie poczęstunku dla uczestników biegu, strażakom z OSP Lubatówka i Lubatowa za zabezpieczenie trasy, firmie Trans Bis za przewóz autobusem zawodników na start, Komendzie Miejskiej Policji w Krośnie, sołtysowi Lubatowej, członkom UKS-u i Towarzystwa Miłośników Lubatowej za organizacje i przygotowanie trasy biegu oraz wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji VIII biegu „Szlakiem Partyzantów z Lubatowej”.
Wszystkim uczestnikom biegu składamy serdeczne podziękowania oraz życzymy dalszych sukcesów sportowych.
Zapraszamy na IX edycje biegu
Tekst: Stanisław Zając – Prezes Towarzystwa Miłośników Lubatowej
10. III Jarmark Dziedzictwa Kulturowego – Lubatowa – 15.08.2011 r.
15 sierpnia 2011 r. w Lubatowej odbył się III Jarmark Dziedzictwa Kulturowego. O godz. 13.00 rozpoczął się bogaty program artystyczny prezentowany przez wszelkiego rodzaju kapele oraz zespoły z terenu gminy Iwonicz – Zdrój i nie tylko.
Pomiędzy występami artystycznymi nie mogło zabraknąć pokazów strażackich z wykorzystaniem sprzętu pożarniczego.
Swoją obecnością zaszczycili organizatorów artyści i twórcy ludowi prezentujący dziedzictwo kulturowe.

{gallery}jarmark{/gallery} 11. III Biesiada Dożynkowa – Jedlicze – 21.08.2011 r.
Piękna słoneczna pogoda dopisała w trakcie III Biesiady Dożynkowej w Jedliczu. Staropolskim zwyczajem na spotkanie wszystkie gminne sołectwa oraz jedlickie osiedla przygotowały brogi, które jak co roku zachwyciły pomysłowością oraz misternym wykonaniem.
Ksiądz Krzysztof Pietrasz pobłogosławił przyniesione kołacze, które starostowie wręczyli gospodarzowi biesiady – Burmistrzowi Gminy Jedlicze – Zbigniewowi Sanockiemu. Biesiadne pieczywo podzielono i rozdano wśród biesiadników.
Przedstawiciele wsi oraz osiedli mogli zmierzyć się w konkurencjach polowych. Przy pomocy cepów wymłócili zboże, które następnie oczyszczono w młynku. Efekty pracy ocenił gospodarz biesiady.
W trakcie tradycyjnej zabawy dożynkowej nie mogło zabraknąć dobrej muzyki. Jako pierwszy na scenie wystąpił zespół ludowy „Kamfinioki”, tuż po nich publiczność bawiła Kapela Staśka Derenia z Sanoka, Kapela Cygańska, zespół Góralsi oraz Duet.
Impreza sponsorowana przez Lokalną Grupę Działania „Kraina Nafty”.

{gallery}biesiada{/gallery}

 

Kalendarium imprez 2010 r.

 

1.      VIII impreza promocyjno – kulturalna

W 21 minut i 44 sekundy na górę Cergową

16 października 2010 r. odbył się XI Bieg Górski  na Cergową (716 m n. p. m).  Celem biegu jest promocja Beskidu Niskiego i popularyzacja biegów górskich, a także upowszechnianie biegania jako najprostszej formy ruchu. Organizatorem 11. edycji był Ośrodek Kultury w Dukli, Gmina Dukla i Zespół Szkół Publicznych 
Nr 1 w Dukli.

W biegu głównym wzięło udział 48 zawodników, a w towarzyszących ulicznych biegach dla dzieci i młodzieży 110 zawodników.  Pogoda w tym roku sprzyjała zawodnikom, poranne mgły opadły szybko i słoneczko powitało biegaczy w Dukli.  Najlepszym zawodnikiem, tegorocznego biegu został Andrzej Długosz z Rytra
z czasem 21.44 min,
najlepszą zawodniczką Izabela Zatorska z Wrocanki z czasem 27.59 min. Fundatorem nagród pieniężnych w klasyfikacji generalnej dla kobiet
i mężczyzn była Gmina Dukla. Ośrodek Kultury ufundował nagrody rzeczowe, puchary i  pamiątkowe dyplomy. Nagrody zwycięzcom w biegach towarzyszących dla dzieci i młodzieży i w klasyfikacji generalnej wręczał burmistrz gminy Dukla Marek Górak. Puchar dla najmłodszej zawodniczki w kat. generalnej ufundowała
i wręczyła mistrzyni Izabela Zatorska. Najstarszym zawodnikiem, który ukończył bieg na górę Cergową był Kazimierz Granda. Najlepszym zawodnikiem z gminy Dukla i z powiatu krośnieńskiego okazał się Marcin Bik z Głojsc. Puchary dla nich ufundował organizator, a wręczał burmistrz gminy. Sponsorem imprezy była również Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

 

 

 

      

 

  1. VII impreza promocyjno – kulturalna

Dzień Seniora w Gminie Miejsce Piastowe

10 października 2010 r. 55 par świętowało Złoty Jubileusz Małżeństwa na Gminnym Dniu Seniora w Domu Ludowym w Rogach .

W imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Wójt Gminy Miejsce Piastowe Marek Klara odznaczył pary wręczając im medale i składając serdeczne gratulacje za przeżycie tak pięknej i długiej drogi życia. Wszystkim jubilatom życzył długich
i pogodnych lat życia w jak najlepszym zdrowiu i zadowoleniu, zrealizowania wszystkich zamierzeń i planów.

Toast lampką szampana za zdrowie dostojnych Jubilatów wzniósł Radny Sejmiku Wojewódzkiego Tadeusz Majchrowicz, a kapela Pogórzanie wraz z zespołem Rogowice odśpiewała gromkie 100 lat.

Dzień Seniora uświetniliuczniowie Szkoły Podstawowej w Rogach, zespół Rogowice kapela Pogórzanie oraz rogowskie Koło Gospodyń Wiejskich. 

Impreza została dofinansowana ze środków Lokalnej Grupy Działania „Kraina Nafty”.

 

  1. VI impreza promocyjno – kulturalna

9 października obyła się kolejna impreza współfinansowana przez Lokalną Grupę Działania „Kraina Nafty”. Tym razem była to impreza zorganizowana przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bóbrka pn. „Folklor Polki i Węgier”. Celem imprezy była promocja działań realizowanych przez podmioty w Gminie Chorkówka
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 oraz prezentacja lokalnego dziedzictwa kulturowego i folklorystycznego.

 

                 

 

 

  1. "Kiermasz sztuki"

2 października br. na dziedzińcu Muzeum Podkarpackiego w Krośnie odbył się "Kiermasz sztuki". Swoje dzieła na stoiskach zaprezentowali twórcy ludowi
i artyści z regionu.

Można było podziwiać stoiska z malarstwem, rzeźbami, witrażami, szkłem, ikonami, rysunkami i grafiką. Zaprezentowano także wyroby koronkarskie,
z wosku, ceramiki i tkaniny artystycznej oraz degustację miodu. Imprezę uświetnił występ zespołu pieśni i tańca "Bobrzanie" z Bóbrki.

Organizatorem kiermaszu było Muzeum Podkarpackie w Krośnie,
a współorganizatorem GOK w Chorkówce, który zaprezentował wieńce dożynkowe z Kobylan, Leśniówki i Żeglec. Panie z KGW Chorkówkaprzygotowały potrawy Kuchni Regionalnej, a KGW Kobylanypyszny tort.

Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty” zaproszona przez GOK
w Chorkówce wystąpiła w roli gościa honorowego.

 

 

 

 

  1. Szkolenie nt „Fundusze strukturalne szansą rozwoju obszarów wiejskich”

W dniu 29.09.2010 r. w biurze LGD odbyło się szkolenie zatytułowane „Fundusze europejskie szansą rozwoju obszarów wiejskich”. Szkolenie przeprowadzone zostało przez pracownika biura – P. Natalię Kuliga. W szkoleniu uczestniczyło 23 osoby,
w tym rolnicy, przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji publicznych oraz osoby działające w organizacjach pozarządowych.

Celem szkolenia było zapoznania mieszkańców obszaru LGD z rolą Unii Europejskiej w wyrównywaniu poziomu społeczno – gospodarczego państw członkowskich, oraz z funduszami i programami pomocowymi współfinansowanymi ze środków pochodzących z unijnego budżetu. W sposób szczegółowy zostały omówione działania realizowane przez LGD w ramach Wdrażania osi 4 Leader PROW 2007-2013. Uczestnicy szkolenia otrzymali pamiątkowe dyplomy. Mamy nadzieję, że przekazane informacje, dotyczące możliwości i źródeł finansowania projektów, przyczynią się do rozwoju działalności gospodarczej i społeczno – kulturalnej naszego regionu.

 

  1. V impreza promocyjno – kulturalna

Niedzielne popołudnie 12 września br. stało się motoryzacyjnym świętem w Jedliczu. Tego dnia przy sprzyjającej pogodzie odbył się Zlot Motocyklowy MOTO-PARTY Jedlicze 2010. Do miasta zjechało blisko 200 miłośników motocykli. Impreza rozpoczęła się paradą po ulicach. Motocykliści w asyście policji zaprezentowali swoje maszyny, A było na co popatrzeć… . Jak to bywa na tego typu zlotach nie obyło się bez pokazów "palenia gumy". Oprócz motocykli na placu przy Hali Sportowej pojawiły się samochody. Szczególną uwagę zgromadzonych zwrócił 38-letni Polski Fiat 125p. Impreza zgromadziła wielu fanów motoryzacji oraz muzyki country.Organizatorami imprezy byli: Gmina Jedlicze, Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji, Gminny Ośrodek Kultury, Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy PODKARPACIE oraz Jedlicki Klub Motocyklowy. Pomocy organizacyjnej udzielili: OSP w Jedliczu i Drukarnia HEDOM. Wsparcia finansowego udzieliła Lokalna Grupa Działania KRAINA NAFTY.

 

  1. Dożynki powiatowe

5 września 2010 roku w Dukli odbyły się Dożynki Powiatu Krośnieńskiego. Imprezie towarzyszyły wystawy płodów rolnych i prezentacje rękodzieła.

Tegoroczne Powiatowe Święto Chleba rozpoczęło się mszą św. Koncelebrowaną rzez ks. bp Marcjana Trofimiaka, ks. prałata Waldemara Janigę, ks. dziekana Stanisława Siarę, ks, prałata Edwarda Sznaja i o. gwardiana Krystiana Olszewskiego w kościele OO. Bernardynów w Dukli.

W trakcie mszy odbyło się przekazanie na ręce kapłana darów ofiarnych. Na zakończenie eucharystii ksiądz pobłogosławił wszystkie przyniesione dary
i wiernych, którzy przybyli by podziękować za tegoroczne plony. Oprawę mszy zapewniła orkiestra dęta OSP z Krościenka Wyżnego.

Deszczowa aura pokrzyżowała plany organizatorom i druga część uroczystości odbyła się w kościele OO. Bernardynów.

Dożynki rozpoczął starosta krośnieński Jan Juszczak. Starostwie dożynek, Danuta Majka i Jan Włodyka przekazali na ręce Pana Starosty chleb z życzeniami.

Na dożynkach zaprezentowały się delegacje wszystkich dziesięciu gmin powiatu krośnieńskiego wręczając upieczony przez siebie chleb wybranym osobom. Pozostali członkowie delegacji odśpiewali przygotowane przez siebie przyśpiewki.

Najbardziej zasłużonych rolników w powiecie uhonorowano pamiątkowymi statuetkami.

W pobliskim parku wystawiono stoiska z pracami tkackimi, malunkami, rzeźbami, potrawami kulinarnymi. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się miniaturowe domki Pana Godlewskiego – mieszkańca Dobieszyna.

Z uwagi na niesprzyjającą aurę wszystkie koncerty przewidziane w programie zostały odwołane.

 

 

  1. Szkolenie wdrażanie projektów współpracy

W dniach 19-20 sierpnia 2010 r. w Rzeszowie pracownicy Biura LGD, wzięli udział w szkoleniu nt Wdrażanie Projektów Współpracy, organizowanym na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez Fundację Programów Pomocy  dla Rolnictwa FAPA. Szkolenie poszerzyło wiedzę uczestników na temat projektów współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej. Dzięki temu LGD mogą przystąpić do realizacji kolejnego celu jakim jest nawiązywanie współpracy, wymiana doświadczeń oraz promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego
i przyrodniczego na poziomie ponadregionalnym.

 

  1. "Projekty Odnowy Wsi – pomiędzy teorią a praktyką"

Pod takim hasłem w ostatnim tygodniu lipca Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie przeprowadziło szkolenie dla przedstawicieli Lokalnych Grup Działania. W szkoleniu wzięli udział reprezentanci LGD z województw małopolskiego, podkarpackiego, łódzkiego i świętokrzyskiego, w tym również
3 przedstawicieli LGD „Kraina Nafty”.

Celem szkolenia było ukazanie, że Odnowa Wsi, choć najczęściej kojarzy się wyłącznie z programami finansowanymi z UE, w rzeczywistości jest znacznie szerszym pojęciem, a działanie "Odnowa i rozwój wsi" w PROW 2007-2013 to tylko jedna z możliwości finansowania przedsięwzięć na obszarach wiejskich.

Odnowa Wsi to proces kształtowania i poprawy warunków życia ludzi na obszarach wiejskich, którego animatorem i podmiotem jest sama społeczność lokalna. Wpływa on na standard i jakość życia mieszkańców, jednocześnie zachowując tożsamość
i tradycje wsi wyrażającą się wzmacnianiem i rozwojem dziedzictwa duchowego, kulturowego i materialnego wsi.

Teoretyczna część szkolenia poparta została przykładami dobrych praktyk
i projektów Odnowy Wsi w trakcie wyjazdu studyjnego na teren województwa śląskiego. Uczestnicy szkolenia mieli okazję spotkać się z czterema Grupami Odnowy Wsi na terenie powiatu gliwickiego.

 

Wizyta 1 – wieś Rudno, gm. Rudziniec:

Głównym przedsięwzięciem, realizowanym w ramach Odnowy Wsi, była rozbudowa i modernizacja istniejącego budynku na boisku sportowym na potrzeby utworzenia świetlicy wiejskiej. Obecnie obiekt ten służy mieszkańcom jako miejsce wspólnego "biesiadowania", organizacji imprez okolicznościowych, spotkań dla klubów i stowarzyszeń.

Osiągnięcie celu możliwe było wyłącznie dzięki aktywizacji i zaangażowaniu mieszkańców, którzy zadeklarowali chęć pracy społecznej. Ponadto do sukcesu przyczynili się działający we wsi aktywni liderzy, którzy z ogromnym zapałem pobudzali innych do działania i zarażali optymizmem.

 

Wizyta 2. Leboszowice, gm. Pilchowice

Grupa Odnowy Wsi pod kierunkiem sołtysa własnym społecznym nakładem pracy przystosowała teren po starym młynie na miejsce spotkań i imprez kulturalnych dla mieszkańców. Wybudowano świetlicę wiejską, gdzie organizowanych jest szereg wspólnych przedsięwzięć, od spotkań towarzyskich po festyny gminne. Uwagę przyciąga niezwykłe zaangażowanie i poświęcenie ze strony sołtysa wsi, który swoją funkcję traktuje jako swego rodzaju misję, za którą zapłatą jest poprawa jakości życia mieszkańców wsi.

 

Wizyta 3. Stanica, gm. Pilchowice

Mieszkańcy tej wsi wkładają wiele pracy, aby Stanica stała się miejscem przyjaznym nie tylko do miejscowych, ale i dla osób z zewnątrz. Starają się odbudowywać swoją lokalną tożsamość poprzez przypomnienie miejscowych tradycji, na straży których stoją kobiety z KGW. Dbają o estetykę wsi, organizując między innymi konkursy na najładniej zagospodarowane posesje. Wieś jest organizatorem i inicjatorem wielu imprez regionalnych i ponadregionalnych.

 

Wizyta 4. Chudów gm. Gierałtowice

W Chudowie mieszkańcy w budynku starej szkoły założyli Izbę Regionalną pn. "Izba łod Starki", w której oglądać można wystrój i wyposażenie pomieszczeń tradycyjnych, wiejskich chat oraz bogatą kolekcję starych, zabytkowych przedmiotów codziennego użytku z przełomu XIX i XX wieku. Izbę założono zarówno z myślą o przodkach, po których pamiątki znajdują godne miejsce przechowywania, jak również o przyszłych pokoleniach, które kiedyś będą mogły przekonać się, jak żyli Ślązacy zamieszkujący te tereny. Liderem który pobudza do działania mieszkańców wsi jest lokalne KGW.

 

  1. Szkolenie w Sieniawie

22-23 lipca 2010 r. w  Sieniawie odbyło się szkolenie dla przedstawicieli Lokalnych Grup Działania zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.

W szkoleniu wzięli udział także reprezentanci Lokalnych Grup Działania z terenu całego województwa, przedstawiciele MRiRW i ARiMR oraz delegacje
z województw: pomorskiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego.

Szkolenie dotyczyło najistotniejszych kwestii związanych z wdrażaniem
Osi 4 LEADER, a w szczególności: zasad przyznawania zaliczek na realizację „małych projektów”, zasad weryfikacji racjonalności kosztów w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” oraz „małych projektów”.  Na szkoleniu zostały również omówione zmiany
w rozporządzeniu dotyczącym Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju, jak również zmiany  umowy ramowej ze szczególnym uwzględnieniem nowych obowiązków dla LGD.

Omówiono także problemy z jakimi borykają się samorządy województw,
w związku z zadaniami związanymi z wdrażaniem Osi IV Leader PROW 2007-2013.

Szkolenie było doskonałą okazją do spotkania i wymiany doświadczeń przedstawicieli Lokalnych Grup Działania.

 

 

  1. IV impreza promocyjno – kulturalna

25 lipca 2010 r. odbyła się Impreza upamiętniająca rocznicę zwycięskiej bitwy pod Grunwaldem. Uroczystość zorganizowało Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Społecznych, Kulturalnych i Gospodarczych „Kobylany” w Kobylanach. Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”, jako jeden ze sponsorów, ufundowała m.in. drobne nagrody i upominki dla dzieci i młodzieży uczestniczących w konkursach, przygotowanych na okoliczność tej imprezy.

Imprezę można zaliczyć do udanych, uczestników nie wystraszył nawet nieprzerwalnie padający deszcz.

 

  1. III impreza promocyjno – kulturalna

23 maja 2010 r. Ludowy Uczniowski Klub sportowy „Burza Rogi” zorganizował imprezę sportowo-rekreacyjną – Międzynarodowy  XXIV Bieg Ignacego Łukasiewicza ziemią krośnieńską.  Impreza była współfinansowana ze środków Lokalnej Grupy Działania „Kraina Nafty”.

 

  1. Szkolenie w Chyrowej

12-13 marca 2010 r. w Chyrowej odbyło się szkolenie organizowane przez Lokalną Grupę Działania „Kraina Nafty”. Szkolenie zostało przeprowadzone przez pracowników Centrum Doradztwa Rolniczego o/Kraków, czyli przez Panią Martę Starmach i Katarzynę. Skura. W szkoleniu tym uczestniczyli także przedstawiciele Zarządu i pracownicy biura z LGD „Nowa Galicja”, LGD „Kraina Sanu”, LGD „Trygon – Rozwój i Innowacja” oraz z  Czarnorzecko – Strzyżowskiej LGD.

Poza merytorycznymi walorami szkolenia, miało ono na celu nawiązanie współpracy z innymi LGD, zacieśnienie więzów oraz wymaniana informacji nt doświadczeń, sukcesów i problemów, z jakimi borykają się istniejące LGD.

 

  1. II impreza promocyjno – kulturalna

22 lutego 2010 r.odbyła się impreza sportowo – rekreacyjna pn.Puchar Burmistrza Gminy Iwonicz –Zdrój w biegach narciarskich. Impreza ta miała na celu promocję sportów zimowych (w szczególności biegów narciarskich) oraz walorów krajobrazowych i turystycznych Gminy.

Organizatorem imprezy był Iwonicki Klub Narciarski „GÓRNIK”, a jednym ze sponsorów imprezy Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”.

 

 

 

 

  1. I impreza promocyjno – kulturalna

W 2010 r. LGD „Kraina Nafty” zaplanowała wsparcie finansowe w wysokości 1000 zł na 10 imprez organizowanych na obszarze LGD.

W dniu 6 lutego 2010 r. w Chyrowej odbyła się pierwsza ze współfinansowanych przez LGD imprez sportowo – rekreacyjnych pn. XI Bieg Narciarski o Puchar Burmistrza Gminy Dukla, promująca biegi narciarskie oraz walory przyrodniczo – krajoznawcze i turystyczne Gminy Dukla. Organizatorem imprezy był Ośrodek Kultury w Dukli.

 

 

 

 

 

Kalendarium imprez 2009 r.

 

 

  1. I Targi LGD

29 września 2009 roku odbyło się uroczyste otwarcie i poświęcenie nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego przy Al. Cieplińskiego 4 w Rzeszowie.  Przy okazji tej uroczystości zorganizowane zostały także I Targi Lokalnych Grup Działania z terenu Województwa Podkarpackiego. W targach uczestniczyło 28 lokalnych grup działania spośród 31 istniejących na Podkarpaciu.

Wystawcy targów prezentowali wytwarzane przez siebie produkty tradycyjne, rzemiosło, rękodzieło oraz regionalne wyroby kulinarne.

W Targach wzięła udział delegacja z obszaru LGD „Kraina Nafty”, którą reprezentowali: GOK w Chorkówce wraz z Kołem Gospodyń Wiejskich, Jan Jucha – rzeźbiarz, Prezes Zarządu LGD Janina Gołąbek  i pracownik biura Natalia Kuliga.

Targi były okazją do zaprezentowania i promocji walorów obszaru LGD, lokalnego dziedzictwa kulturalnego i tradycji.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowaniu stoiska wystawienniczego.

 

 

 

  1. Szkolenie w Arłamowie

W dniach 24-25 września 2009 r. w Arłamowie odbyło się szkolenie dla przedstawicieli Lokalnych Grup Działania działających na terenie województwa podkarpackiego, dotyczące funkcjonowania Lokalnych Grup Działania oraz Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Zarządu i pracownik Biura Lokalnej Grupy Działania „Kraina Nafty”. Szkolenie było okazją do poszerzenia wiedzy na temat procedur ogłaszania i naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania " Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” i dostosowanie tych procedur do zapisów zmienionego Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,zadaniach organu decyzyjnego oraz biura w kontekście zbliżających się naborów wniosków, oraz przygotowania wniosków o przyznanie pomocy na rok 2010
w ramach działania „Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, jak również nawiązywania kontaktów z innymi LGD i do wzajemnej wymiany informacji i dotychczasowych  doświadczeń.

 

 

 

Zobacz więcej...

Mirosław Gunia

 

Mirosław Gunia

Urodził się w 1977 roku. Mieszka i pracuje w Miejscu Piastowym.

W domu rodzinnym ma własną pracownię gdzie tworzy i mieszka.
Od wielu lat zajmuje się wykonywaniem form użytkowych w drewnie,  głównie korzeni drzew i kory.

W swym dorobku posiada zegary, abażury, kinkiety, lampki, ramki na zdjęcia, świeczniki, podstawki na kadzidełka.

(więcej…)

Zobacz więcej...

Uchwały Walnego Zebrania Członków

  1. Uchwała o powołaniu Stowarzyszenia-Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty" – PDF
  2. Uchwała o przyjęciu Statutu Stowarzyszenia-Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty" – PDF oraz tekst jednolity statutu z dnia 21 stycznia 2010r PDF
  3. Uchwała o wyborze Komitetu Założycielskiego i upoważnieniu go do dokonania czynności związanych z rejestracją Stowarzyszenia.  – PDF
  4. Uchwała o wyborze Zarządu Stowarzyszenia-Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty"  – PDF
  5. Uchwała o wyborze Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia-Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty"  – PDF
  6. Uchwała o wyborze Rady Stowarzyszenia-Lokalna Grupa Działania "Kraina Nafty"  – PDF
  7. Uchwała w sprawie składek członkowskich  – PDF
  8. Uchwała w sprawie składek członkowskich  – PDF
  9. Uchwała w sprawie przyjęcia LSR PDF
  10. Uchwała w sprawie nagród dla Zarządu  – PDF
  11. Uchwała w sprawie aktualizacji LSR  – PDF
  12. Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium za 2008r.  – PDF
  13. Uchwała w sprawie składek członkowskich jednostek gminnych  – PDF
  14. Uchwała w sprawie zmian w statucie LGD  – PDF
  15. Uchwała w sprawie zmian w LSR  – PDF
  16. Uchwała w sprawie diet dla Zarządu i Komisji Rewizyjnej  – PDF
  17. Uchwała w sprawie zmiany LSR – PDF
  18. Uchwała w sprawie zmian w statucie  – PDF
  19. Uchwała w sprawie składek członkowskich  – PDF
  20. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania  – PDF
  21. Uchwała w sprawie zatwierdzenia regulaminu pracy Zarządu  – PDF
  22. Uchwała w sprawie diet dla Rady  – PDF
  23. Uchwała w sprawie zmian w LSR – PDF
  24. Uchwała w sprawie diet dla Komisji Rewizyjnej i Zarządu  – PDF
  25. Uchwała w sprawie zmian w statucie  – PDF
  26. Uchwała w sprawie limitu wynagrodzeń dla Zarządu  – PDF
  27. Uchwała w sprawie diet dla Rady  – PDF
  28. Uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2009r.  – PDF
  29. Uchwała w sprawie udzielenia zarządowi absolutorium za 2009r.  – PDF
  30. Uchwała w sprawie przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego KR  – PDF
  31. Uchwała w sprawie wyboru Przewodniczącego KR  – PDF
  32. Uchwała w sprawie w sprawie zmiany uchwały nr 5/2008  – PDF
Zobacz więcej...

Statut Stowarzyszenia

Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”

Statut
Stowarzyszenia
Lokalna Grupa Działania „Kraina Nafty”

Tekst jednolity z dnia 9 kwietnia 2010 r.
 

§ 1

1.Stowarzyszenie – Lokalna Grupa Działania o nazwie "KRAINA NAFTY", zwana dalej Stowarzyszeniem jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.
2.Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu:
1)opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013,
2)podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR,
3)upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w obszarze działania Stowarzyszenia,
4)propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania Stowarzyszenia, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych,
5)promocję obszarów wiejskich położonych w obszarze działania Stowarzyszenia,
6)udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych,
7)działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, uwzględniające ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno – kulturowych, rozwój turystyki i produktów regionalnych,
8)wspieranie rozwoju obszarów uzdrowiskowych,
9)wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarze działania Stowarzyszenia.

§ 2

1.Stowarzyszenie obejmuje obszar gmin: Chorkówka, Dukla, Iwonicz-Zdrój, Jedlicze, Miejsce Piastowe.
2.Siedzibą Stowarzyszenia jest Miejsce Piastowe.
3.Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
4.Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności na obszarze gmin, z których pochodzą członkowie. Realizując swe cele Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
5.Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.

§ 3

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:
1)Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm),
2)Ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.),
3)Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia Rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE z 21.10.2005 r. str. 1),
4)niniejszego Statutu.

§ 4

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji LSR i w zakresie określonym w statucie. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków.

§ 5

Stowarzyszenie realizuje cele określone w § 1 ust. 2 pkt 1-9 w szczególności poprzez:
1)opracowanie LSR i przystąpienie do konkursu na jej realizację, organizowanego przez samorząd województwa,
2)rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze działania Stowarzyszenia,
3)prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacją LSR,
4)współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenie na poziomie krajowym i międzynarodowym,
5)upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR,
6)informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu m.in. strona WWW, ogłoszenie w prasie lokalnej, o możliwości wystąpienia do Stowarzyszenia w sprawie wyboru projektu do realizacji LSR w ramach działania 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013,
7)ustalanie zgodności projektów z założeniami LSR,
8)dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przeznaczanych Stowarzyszeniu na realizację LSR w ramach działania 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013,
9)prowadzenie innych działań przewidzianych dla Stowarzyszenia w przepisach PROW oraz niniejszym statutem,
10)organizowanie i finansowanie:
a)przedsięwzięć o charakterze informacyjnym, doradczym i szkoleniowym,
b)imprez kulturalnych, turystycznych i sportowych,
c)działalności promocyjnej, informacyjnej i wydawniczej.
11)aplikowanie o środki finansowe w ramach innych dostępnych źródeł finansowania.

§ 6

Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków  oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilno – prawnej.

§ 7

Członkiem Stowarzyszenia może być:
1)osoba fizyczna która:
a.spełnia warunki określone w ustawie Prawo o Stowarzyszeniach,
b.działa na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich lub wyrazi na piśmie deklarację takiego działania,
c.złoży pisemną deklarację członkowską.
2)osoba prawna, w tym jednostka samorządu terytorialnego, która przedstawi uchwałę organu stanowiącego, zawierającą:
a.deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia,
b.deklarację działania na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR,
c.wskazanie osoby reprezentującej osobę prawną w Stowarzyszeniu.

§ 8

1.Nabycie i utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
2.Członkowie założyciele opłacają pierwszą składkę w terminie trzech miesięcy od dnia zarejestrowania Stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym.
3.W przypadku nowych członków Stowarzyszenia obowiązani oni są opłacić składkę roczną w terminie trzech miesięcy od dnia przyjęcia w poczet członków.
4.Każdą kolejną składkę roczną członkowie Stowarzyszenia opłacają do dnia 31 marca każdego roku.

§ 9

1.Członek Stowarzyszenia jest zobowiązany:
1)propagować cele Stowarzyszenia i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji,
2)brać udział w Walnym Zebraniu Członków,
3)przestrzegać postanowień Statutu,
4)opłacać terminowo składki członkowskie,
5)dbać o dobre imię i autorytet Stowarzyszenia.
2.Członek Stowarzyszenia ma prawo:
1)wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
2)składać Zarządowi Stowarzyszenia wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
3)brać udział w organizowanych przez Stowarzyszenie przedsięwzięciach o charakterze informacyjnym, doradczym, szkoleniowym i kulturalnym,
4)wstępu na imprezy organizowane przez Stowarzyszenie.

§ 10

Utrata członkostwa przez członka Stowarzyszenia następuje wskutek:
1)złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji – w przypadku osoby fizycznej,
2)złożenia Zarządowi uchwały organu stanowiącego osoby prawnej z decyzją o wystąpieniu ze Stowarzyszenia,
3)wykluczenia przez Zarząd:
a.za działalność niezgodną ze Statutem lub uchwałą władz Stowarzyszenia,
b.z powodu pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu,
c.za zaleganie z opłatą składki członkowskiej, przez co najmniej 3 miesiące od dnia wymagalności,
4)śmierci osoby fizycznej, a w przypadku osoby prawnej utraty osobowości prawnej.

§ 11

Od uchwał Zarządu w przedmiocie wykluczenia członkowi Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 21 dni od dnia doręczenia uchwały Zarządu o wykluczeniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna i jest podejmowana na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.

§ 12

1.Władzami Stowarzyszenia są:
1)Walne Zebranie Członków,
2)Zarząd,
3)Komisja Rewizyjna,
4)Rada.
2.Członek Rady nie może być zatrudniony w Biurze LGD i nie może pełnić funkcji w żadnym innym organie Stowarzyszenia, w szczególności nie może być równocześnie członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3.Kadencja Rady, Zarządu i Komisji Rewizyjnej wynosi 3 lata.

§ 13

1.Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności ponad połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
2.Na wniosek członka Stowarzyszenia złożonego na Walnym Zebraniu Członków lub posiedzeniu Rady każde głosowanie może być przeprowadzone w trybie tajnym, po przegłosowaniu.

§ 14

1.Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, co najmniej jeden raz w roku lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, powiadamiając o jego terminie, miejscu obrad i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami poleconymi lub w każdy skuteczny sposób, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem. Wraz  z zawiadomieniem przesyłane są projekty uchwał wraz z uzasadnieniem i opinią radcy prawnego oraz inne materiały.
1a. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się uzupełnienie porządku obrad na początku Walnego Zebrania. Zmiana porządku obrad wymaga bezwzględnej większości głosów.
2.W wyjątkowych sytuacjach Walne Zebranie Członków może być zwołane w trybie nadzwyczajnym przez Zarząd na wniosek co najmniej dziesięciu członków lub przez Komisję Rewizyjną, bez zachowania terminu. Za skuteczne, uznaje się powiadomienie w sposób określony w ust. 1, a także poinformowanie telefoniczne lub pocztą elektroniczną.
3.W przypadku nie dojścia do skutku Walnego Zebrania zwołanego  w trybach określonych w ust. 1 i 2, prowadzący obrady wyznacza drugi termin Walnego Zebrania Członków po 30 minutach po pierwszym terminie. Do podjęcia uchwał na takim Walnym Zebraniu wystarczy zwykła większość głosów bez względu na liczbę obecnych członków.
4.W Walnym Zebraniu Członków mogą uczestniczyć zaproszeni przez Zarząd goście.
5. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy w szczególności:
1)uchwalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia,
2)wybór i odwołanie członków Rady, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3)udzielanie absolutorium Zarządowi,
4)zatwierdzanie sprawozdań finansowych,
5)uchwalanie zmian Statutu,
6)podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
7)rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia w poczet członków i wykluczenia ze Stowarzyszenia,
8)podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
9)rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia,
10)uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
11)przyjmowanie rocznych sprawozdań z działalności Rady i Zarządu,
12)decydowanie o nabyciu, zbyciu lub obciążeniu majątku Stowarzyszenia,
13)ustalenie wysokości diety dla członków Rady i Komisji Rewizyjnej,
14)zatwierdzenie wysokości składek członkowskich,
15)ustalanie limitu wynagrodzeń dla Zarządu z tytułu realizacji przez Stowarzyszenie LSR i innych programów zgodnie z § 16 ust 7.
16)podejmowanie uchwał w innych sprawach”.
6.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu, odwołania członków Rady, Zarządu, Komisji Rewizyjnej, wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności ponad połowy członków Stowarzyszenia.
7.Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia, wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności co najmniej 3/4 członków Stowarzyszenia.
8.Każdemu członkowi Stowarzyszenia obecnemu na Walnym Zebraniu Członków przysługuje jeden głos.
9.Protokół z Walnego Zebrania sporządza się w terminie do 30 dni od zakończenia zebrania i udostępnia się członkom w formie elektronicznej oraz w formie papierowej w biurze LGD. Uwagi do protokołu można zgłaszać w formie papierowej lub elektronicznej w terminie  60 dni od zakończenia zebrania. Protokół i zgłoszone do niego uwagi przyjmuje kolejne najbliższe Walne Zebranie w formie głosowania.”

§ 15

1.Rada jest wybierana przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia spośród członków tego zebrania. Rada wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego, Zastępcę i Sekretarza.
2.Rada liczy dziesięciu członków z zastrzeżeniem ust. 3.
3.W skład Rady wchodzą przedstawiciele wszystkich trzech sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego, w proporcjach wynikających ze składu członków Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.Co najmniej połowę członków Rady stanowią partnerzy gospodarczy i społeczni oraz inne podmioty reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, organizacje pozarządowe, w tym organizacje zajmujące się zagadnieniami zakresu ochrony środowiska naturalnego oraz podmioty odpowiedzialne za promowanie równości mężczyzn i kobiet.
5.Do wyłącznej kompetencji Rady należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21.10.2005r. str. 1), które mają być realizowane w ramach opracowanej przez Stowarzyszenie Lokalnej Strategii Rozwoju. Wybór tych operacji dokonywany jest w formie uchwały Rady, podjętej zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
6.Od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie oceny zgodności operacji z LSR i oceny operacji według lokalnych kryteriów wyboru Wnioskodawcy przysługuje odwołanie kierowane bezpośrednio do Rady, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomień o negatywnym wyniku oceny operacji. Odwołanie powinno być złożone  osobiście w Biurze LGD. Rada rozpatruje odwołania w terminie 5 dni od upływu terminu ustalonego na wniesienie odwołania. Po upływie 5-dniowego terminu Biuro LGD informuje Wnioskodawców o ostatecznej decyzji Rady.
7.Tryb funkcjonowania Rady określa Regulamin Rady stanowiący załącznik do LSR.

§ 16

1.Zarząd składa się z 5 osób w tym: Prezesa, dwóch Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
2.Do kompetencji Zarządu należy:
1)wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
2)Przyznawania Radzie wynagrodzenia za ocenę i wybór operacji,
3)przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
4)reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
5)kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
6)zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
7)proponowanie wysokości składek członkowskich,
8)zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
9)Składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania z działalności Zarządu za ostatni rok obrachunkowy i za okresy pomiędzy WZC,
10)sporządzanie planów finansowych i planów pracy Stowarzyszenia,
11)powoływanie i odwoływanie kierownika Biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie innych pracowników tego Biura,
12)ustalanie wielkości zatrudnienia i zasad wynagradzania pracowników Biura Stowarzyszenia,
13)ustalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia,
14)koordynowanie prac związanych z opracowaniem LSR, oraz innych wymaganych przepisami PROW dokumentów, celem przystąpienia do konkursu na realizację LSR,
15)przygotowanie wniosku o dofinansowanie realizacji LSR i przystąpienie do konkursu na jej dofinansowanie, zgodnie z przepisami PROW,
16)realizacja LSR zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów PROW, w tym ogłaszanie konkursów na projekty z zakresu działania 4.1 PROW, przyjmowanie projektów i przedkładanie Radzie, która dokona wyboru projektów do realizacji w ramach strategii,
17)opracowywanie wniosków i innych dokumentów w celu pozyskiwania środków z innych programów pomocowych na realizację celów,
18)wykonywanie innych działań wymaganych przepisami, związanych z realizacją LSR w ramach osi LEADER PROW.
3.Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnionych jest dwóch Członków Zarządu, w tym Prezes lub Wiceprezes.
Jeżeli wysokość zobowiązań w skali roku kalendarzowego przekroczy łącznie sto tysięcy zł  do ich zaciągnięcia wymagana jest zgoda WZC wyrażona w formie uchwały
4.Decyzje Zarządu podejmowane są w formie uchwał, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów głos rozstrzygający ma Prezes.
5.Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
6.Zarząd lub jego poszczególnych członków można odwołać w każdym czasie.
7.Członkowie Zarządu w związku z realizacją przez Stowarzyszenie LSR i innych programów mogą otrzymywać wynagrodzenie na zasadach określonych w realizowanych programach oraz odrębnych przepisach.
8.Tryb funkcjonowania Zarządu określa Regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków

§ 17

1.Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i trzech Członków wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
2.Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie.
3.Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać z Członkami Zarządu w związku małżeńskim, ani też w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
4.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1)kontrola bieżącej pracy Stowarzyszenia,
2)składanie wniosków w przedmiocie udzielenia absolutorium dla Zarządu na Walnym Zebraniu Członków,
3)występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania Członków,
4)dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości,
5)występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
6)wystąpienie o zwołanie posiedzenia Zarządu.
5.Komisję Rewizyjną zwołuje Przewodniczący Komisji.
6.Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków.

§ 18

W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu uzupełnienia ich składu.

§ 19

1.Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, zapisów, subwencji, dotacji, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
2.Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.

§ 20

1.Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków lub w innych przypadkach przewidzianych przepisami prawa.
2.Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

§ 21

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Tekst jednolity przyjęty uchwałą nr 9/2010 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia
Lokalna Grupa Działania „KRAINA NAFTY” z dnia 9 kwietnia 2010 r.

Zobacz więcej...

Walne Zebranie Członków LGD „Kraina Nafty”, 26 stycznia 2011 r., podjęło uchwałę w sprawie zatwierdzenia wysokości składek członkowskich na 2011 rok.

 

Wysokość składek członkowskich na 2011 rok wynosi:

  1. Gminy – 0,30 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca wg stanu na 01.01.2010r.

  2. Stowarzyszenia i Jednostki Organizacyjne Jednostek Samorządu Terytorialnego 20 zł;

  3. Samorządowe Instytucje Kultury – 20 zł;

  4. Osoby fizyczne 5 zł;

  5. Przedsiębiorcy – w przeliczeniu na liczbę zatrudnionych pracowników (łącznie z przedsiębiorcą) wg stanu na 1 stycznia danego roku.

  1. 1 osobowe – 10 zł;

  2. 2- 10 osobowe – 50 zł;

  3. 11- 50 osobowe – 100 zł;

  4. powyżej 50 osób – 200 zł;

Zobacz więcej...

Projekty współpracy

 

Cel działania:

W ramach działania pomoc jest przyznawana LGD na realizację projektów współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej zawartych w LSR lub nie uwzględnionych w niej, ale zgodnych z celami LSR, opracowanej i realizowanej przez LGD.

 

Beneficjent pomocy:
Lokalne grupy działania

 

Indykatywna wartość wydatków publicznych:
Wydatki publiczne: 15 000 000 EUR

Zobacz więcej...

Gmina Miejsce Piastowe

Gmina Miejsce Piastowe położona jest w południowo – wschodniej części województwa podkarpackiego w Kotlinie Krośnieńskiej. Powierzchnię 5146 ha zamieszkuje aktualnie ponad 13.5000  mieszkańców skupionych w 9 sołectwach: Miejsce Piastowe, Głowienka, Targowiska, Rogi, Łężany, Wrocanka, Niżna Łąka, Widacz, Zalesie.

 

W centrum tej miejscowości przecinają się drogi krajowe nr 9 i nr 28.

 

Przez teren gminy przepływają rzeki Jasiołka i Lubatówka, oraz potoki Iwonicki i Badoń.

 

Cała gmina znajduje się w strefie klimatu górskiego i podgórskiego.

 

Najbliższe drogowe przejście graniczne w Barwinku odległe jest o 30 km od Miejsca Piastowego.

Szczególny nacisk w Gminie jest położony na poprawę stanu szkół, ich bazy lokalowej, zaplecza sportowego i kuchennego. W 7 na 8 szkół zostały uruchomione świetlice szkolne. Na terenie gminy funkcjonuje 11  dziewięciogodzinnych  oddziałów przedszkolnych oraz cztery zespoły wychowania przedszkolnego. W 2009 r. powstały nowoczesne, kolorowe place zabaw dla dzieci.

 

W Miejscu Piastowym wybudowano boisko sportowe „Orlik”, a w Targowiskach boisko wielofunkcyjne ze sztucznej nawierzchni.

 

Od roku 2008 na terenie Gminy funkcjonuje bezpłatna sieć Internetu szerokopasmowego „MiPi – Internetowa Gmina Miejsce Piastowe”. W 2009 r. została ona znacznie rozbudowana tak, że z tych usług może skorzystać każdy mieszkaniec. Abonentów sieci jest coraz więcej – ponad 800 gospodarstw, a punkty swobodnego dostępu do Internetu na cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Zobacz więcej...

Gmina Jedlicze

Gmina Jedlicze położona jest w zachodniej części Kotliny Krośnieńskiej, będącej centralną częścią Dołów Jasielsko – Sanockich. Na 58 km2 mieszka obecnie 15 390 ludzi. Przez teren gminy przepływa rzeka Jasiołka, będąca dopływem Wisłoki. Atutem regionu jest atrakcyjne usytuowanie w pobliżu drogi krajowej, linii kolejowej, a także w sąsiedztwie dużych miast: Krosna i Jasła.

 

 W skład Gminy Jedlicze wchodzi dziesięć sołectw: Moderówka, Długie, Chlebna, Dobieszyn, Jaszczew, Piotrówka, Poręby, Podniebyle, Potok i Żarnowiec.

 

Występujące w Kotlinie Krośnieńskiej wzniesienia o wysokości 320 – 385 m charakterystyczne są dla okolic Potoka, Jaszczwi, Moderówki oraz południowej części Gminy w pobliżu Podniebyla. Choć w okolicy brak jest dużych kompleksów leśnych, to jednak każdy miłośnik przyrody spotka tu wiele ciekawych okazów fauny i flory charakterystycznych dla tego regionu. Pomniki przyrody, zabytkowe parki, chronione gatunki roślin i zwierząt, interesujące zbiorowiska roślinne, to elementy nadające temu terenowi szczególny charakter.

 

Na terenie gminy występują stawy rybne, które są rajem dla wędkarzy. Zawiaduje nimi Polski Związek Wędkarski „Jasiołka”. Łowić można na dwóch zalewach, z zachowaniem zasad PZW i Regulaminu wewnętrznego PZW „Jasiołka”.  Zbiorniki obfitują w takie gatunki ryb, jak m.in.: karpie, sandacze, szczupaki, liny, leszcze, amury, karasie, węgorze.

 

Ciekawe pod względem przyrodniczym są parki przydworskie w miejscowościach Jedlicze, Potok i  Żarnowiec. Ze względu na duże walory są one chronione decyzją Konserwatora Zabytków. Ładnie utrzymane, stanowią doskonałe miejsce do wypoczynku i obcowania z przyrodą.

 

W jedlickim parku na szczególną uwagę zasługuje osiem 350-500-set letnich dębów szypułkowych i 400-stu letnia lipa o wysokości 21 metrów. Są one wpisane na listę pomników przyrody. W parku w Żarnowcu z myślą
o turystach utworzono ścieżkę dydaktyczną. Na 40 stanowiskach rozmieszczono tabliczki informacyjne z opisem obiektów historyczno-przyrodniczych znajdujących się w sąsiedztwie 800 metrowej trasy.

 

W Moderówce na uwagę zasługuje skupisko 22 drzew – 19 dębów szypułkowych, 2 lipy drobnolistne i 1 czereśnia ptasia. Wszystkie drzewa mają ponad 100 lat i osiągnęły wysokość 10-25 metrów. Zostały ustanowione pomnikami przyrody.

Zobacz więcej...