Granty
Projektem grantowym jest operacja, w której beneficjent będący LGD udziela innym podmiotom grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu.
Grantobiorcą jest podmiot publiczny albo prywatny wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez LGD, w ramach realizacji projektu grantowego.
Grantem są środki finansowe programu operacyjnego, które beneficjent projektu grantowego powierzył grantobiorcy, na realizację zadań.
Zasady i warunki przyznania pomocy
KTO MOŻE BYĆ BENEFICJENTEM?
- osoba fizyczna, która
- jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- jest pełnoletnia,
- ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR
- osoba prawna, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR,
- powiat, jeżeli przynajmniej jedna z gmin wchodzących w skład tego powiatu spełnia warunek określony w pkt. 2;
- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim
– pod warunkiem, że nie wykonuje działalności gospodarczej.
WYSOKOŚĆ I FORMA POMOCY
Wysokość każdego grantu, jaki ma być udzielony grantobiorcy nie może być wyższa niż 50 tys. złotych oraz niższa niż 5 tys. złotych
Wysokość pomocy przyznanej dla LGD na jeden Projekt Grantowy nie może przekroczyć 300 tys. złotych
Pomoc przyznawana jest wysokości określonej w LSR dla poszczególnych wskaźników i wynosi 100 % kosztów kwalifikowalnych.
Środki finansowe z tytułu pomocy przyznawane są w formie refundacji kosztów kwalifikowanych i wypłacane, jeżeli beneficjent:
- zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, w tym poniósł związane
z tym koszty, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność; - zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
- udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
W przypadku Projektu Grantowego kosztami kwalifikowalnymi dla LGD są granty.
Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały:
- poniesione:
- od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r.,
- w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 000,00 złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego;
- uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013;
- granty zostały udzielone grantobiorcom na podstawie umowy
o powierzenie grantu, w wysokości nieprzekraczającej limitu wynoszącego 100 tys. złotych na jednego grantobiorcę w ramach projektów grantowych realizowanych przez daną LGD; - suma grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych w ramach danego projektu grantowego nie przekracza 20% kwoty środków przyznanych na ten projekt;
- każdy grantobiorca nie wykonuje działalności gospodarczej, z tym że w przypadku grantobiorcy, który zgodnie ze swoim statutem
w ramach swojej struktury organizacyjnej powołał jednostki organizacyjne, takie jak sekcje lub koła, pomoc jest wypłacana nawet gdy:- warunek określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia dotyczącego wdrażania LSR, nie jest spełniony, jeżeli obszar działalności grantobiorcy i jego jednostki organizacyjnej pokrywa się z obszarem wiejskim objętym LSR, a realizacja zadania, na które jest udzielany grant, jest związana
z przedmiotem działalności danej jednostki organizacyjnej, - grantobiorca wykonuje działalność gospodarczą, jeżeli realizacja zadania, na które jest udzielany grant, nie jest związana
z przedmiotem tej działalności, ale jest związana z przedmiotem działalności jednostki organizacyjnej grantobiorcy.
- warunek określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia dotyczącego wdrażania LSR, nie jest spełniony, jeżeli obszar działalności grantobiorcy i jego jednostki organizacyjnej pokrywa się z obszarem wiejskim objętym LSR, a realizacja zadania, na które jest udzielany grant, jest związana
WARUNKI UBIEGANIA SIĘ O POMOC
- operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;
- nie służy indywidualnej promocji produktów lub usług lokalnych;
- nie dotyczy organizacji wydarzeń cyklicznych, z wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub wydarzenia specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR, przy czym przez wydarzenie cykliczne rozumie się wydarzenie organizowane więcej niż jeden raz oraz poświęcone przynajmniej w części tej samej tematyce;
- w ramach projektu grantowego jest planowane wykonanie co najmniej dwóch zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego, a wartość każdego z tych zadań nie będzie wyższa niż 50 tys. złotych oraz niższa niż 5 tys. złotych;
- koszty planowane do poniesienia przez grantobiorcę mieszczą się
w zakresie kosztów kwalifikowalnych, - podmiotowi ubiegającemu się o pomoc został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”,
- koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych (nie dotyczy j.s.t. oraz OPP);
- realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
- operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifiko-walnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.;
- operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR;
- została wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jej wydanie jest wymagane przepisami odrębnymi.
KOSZTY KWALIFIKOWALNE w ramach Grantów to koszty:
- ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia
nr 1305/2013, nie przekraczające 10 % pozostałych kosztów kwalifikowanych, - zakupu robót budowlanych lub usług,
- zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
- najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
- zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 5 – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty,
- zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5, w tym materiałów,
- podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013.
Wartość wkładu rzeczowego, w formie nieodpłatnej pracy ustala się jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy,
i liczby 168.
Cele, przedsięwzięcia, wskaźniki
Schemat procedury wyboru operacji
Karty oceny wg lokalnych kryteriów wyboru operacji
Procedura wyboru Grantów
Słowniczek beneficjenta
Numer identyfikacyjny– nadawany jest zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2015 r., poz. 807 i 1419). Numer ten uzyskuje się w ARiMR (Biuro Powiatowe w Krośnie, ul. Żwirki i Wigury 9), po złożeniu wniosku o Wpis do ewidencji producentów.
Innowacyjność jest pojęciem bardzo szerokim. Jest to wdrożenie nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi), nowego lub istotnie ulepszonego procesu, nowego sposobu wykorzystania lub zmobilizowania istniejących lokalnych zasobów przyrodniczych, historycznych, kulturowych czy społecznych, nowej metody marketingowej, nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, organizacji miejsca pracy bądź relacji ze środowiskiem zewnętrznym. Zalicza się tu produkty, procesy, sposoby i metody, które dany podmiot opracował jako pierwszy, oraz te, które zostały przyswojone od innych firm lub podmiotów.
Jeżeli dane przedsięwzięcie nie spełnia warunków, aby można było uznać je za innowacyjne, jednak pewne jego części wskazują na powiązania produktu, usługi, procesu, sposobu, metody z pojęciem innowacyjności to można mówić o takim przedsięwzięciu jako zawierającym elementy innowacyjne. Operacje zawierające elementy innowacyjne to projekty oparte na nowych rozwiązaniach, nieznanych lub niestosowanych na obszarze LGD, technologiach, pozwalających na efektywniejszą pracę i nowatorskie rozwiązania w sferze biznesu. W odniesieniu do operacji z innego zakresu to wykorzystanie nowego sprzętu, nowych zasobów, zastosowanie lepszego, efektywniejszego sposobu promocji obszaru lub usług lokalnych, nowe rozwiązania np. zintegrowanie różnych środowisk przy realizacji zadania, wykorzystanie lokalnych zasobów.
Zasoby lokalnego dziedzictwa kulturowego, lokalnych produktów– bogactwo walorów
i zasobów kulturowych obszaru, które zdaniem mieszkańców należy pielęgnować, promować i wzmacniać, tym samym tożsamość mieszkańców z regionem. Dziedzictwem kulturowym są lokalne tradycje, folklor oraz lokalne produkty, do których zalicza się: rzeźbę, hafciarstwo, batic, krywulki, bibułkarstwo, wikliniarstwo, stolarstwo i kowalstwo artystyczne, regionalne wzornictwo, wytwarzane tu tradycyjne miody i jadło. Obszar LGD posiada liczne zasoby dziedzictwa kulturowego, znajduje się tu wiele zabytków kultury materialnej i sakralnej.
Przez zasoby lokalnego dziedzictwa kulturowego należy rozumieć m.in. zasoby kulturowe, przyrodnicze, historyczne, atrakcje turystyczne, zabytki, tradycja, folklor, zwyczaje.
Przez lokalne produkty należy rozumieć – produkty związane z obszarem objętym LSR, specyficzne dla tego obszaru, w oparciu o które buduję się markę obszaru i które wpływają na promocję obszaru.
Przez lokalne produkty rolne należy rozumieć – produkty rolne wytwarzane na obszarze objętym LSR.
Grupy defaworyzowane, w szczególności ze względu na dostęp do rynku pracy i/lub zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym tj.:
– długotrwale bezrobotni,
– osoby z niskim wykształceniem,
– osoby powyżej 50. roku życia,
– młodzież,
– mieszkańcy obszarów wiejskich,
– kobiety,
– osoby niepełnosprawne.
Definicje szczegółowe grupy docelowej:
Długotrwale bezrobotni
– definicja pojęcia „długotrwale bezrobotny” w zależności od wieku:
- młodzież (<25 lat) – osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 6 miesięcy (>6 miesięcy),
- dorośli (25 lat lub więcej) – osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy (>12 miesięcy).
Wiek uczestników projektu jest określany na podstawie daty urodzenia. (def. na podstawie Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020)
oraz
– osoba bezrobotna pozostająca w rejestrze PUP łącznie przez okres ponad 12 m-cy w okresie ostatnich dwóch lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu i przygotowania zawodowego dorosłych zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DZ. U. 2004, Nr 99, poz. 1001);
Osoby z niskim wykształceniem
Według definicji podanej w projekcie Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 osoby o niskich kwalifikacjach są to osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie.
Osoby powyżej 50. roku życia
Młodzież
Młodzież to zróżnicowana kategoria ludności w wieku od 11 do 25 lat. W jej obręb wchodzą liczne subkategorie: – wg kryterium wieku: nastolatki (od 11 do 19 lat) i młodzi dorośli (od 20 do 25 lat); najczęściej w badaniach socjologicznych wyodrębnia się młodych ludzi w wieku 15 – 19 lub 15 – 24 lata; – wg kryterium płci: odmienne charakterystyki socjokulturowe
i częściowo odmienne problemy mają dziewczęta i chłopcy; młode kobiety i młodzi mężczyźni; – wg kryterium zdrowia w kategorii młodzież mieszczą się: osoby pełnosprawne i z określonymi typami niepełnosprawności fizycznej, umysłowej lub sprzężonej; a także osoby lepiej lub gorzej wyposażone biologicznie i/lub intelektualnie; zdrowe i chore (w tym przewlekle); wolne od nałogów, zagrożone uzależnieniami i uzależnione – np. od substancji psychoaktywnych; ponadto – “dostosowane” i “niedostosowane” społecznie; – wg kryterium sytuacji rodzinnej odróżnia się: młodzież z rodzin pełnych i niepełnych oraz pozostającą pod opieką instytucji państwowych i niepaństwowych (opiekuńczych, wychowawczych itd.; realizujących np. działania resocjalizacyjne, zdrowotne, itp.), a także wg innego aspektu tego kryterium – młodych ludzi na utrzymaniu rodziców i/lub opiekunów albo już usamodzielnionych, w tym posiadających własne rodziny; – wg kryterium terytorialnego wyróżnia się młodzież: zamieszkałą w miastach o różnych wielkościach
i różnych standardach cywilizacyjnych oraz zamieszkałą na wsi; – wg kryterium sytuacji edukacyjnej: młodzież ucząca się (w tym uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych) oraz studenci; ale także młodzież, która bądź wypadła z systemu szkolnego, bądź z różnych powodów zakończyła edukację na danym szczeblu kształcenia oraz taka, która nigdy do systemu szkolnego nie weszła; jest to jedno z najczęściej używanych kryteriów (oprócz wieku); – wg kryterium statusu społeczno-ekonomicznego (własnego lub rodziny pochodzenia): są to młodzi ludzie o wysokim lub przeciętnym dla Polski poziomie zaspokojenia potrzeb materialnych i niematerialnych, ale także młodzież ze środowisk ubogich oraz cywilizacyjnie i społecznie zaniedbanych;
– wg kryterium zatrudnienia: są to zarówno osoby bierne zawodowo, jak i czynne zawodowo; pracujące i bezrobotne; – wg kryterium prawnego do kategorii młodzież zalicza się osoby posiadające pełnię praw obywatelskich, posiadające nie wszystkie prawa obywatelskie oraz takie, które pozostają pod opieką dorosłych (jakkolwiek praw
– np. dziecka czy ucznia nie pozbawione).
Autor(ka) wpisu: Barbara Fatyga
Rodzaj słownika: Słownik Antropologii i Socjologii Kultury
Źródło definicji (papierowe): Barbara Fatyga, Definicja młodzieży, (w:) tejże (red.), “Biała Księga” młodzieży polskiej, Warszawa: MENiS, 2004, ss.12-13.
Data aktualizacji: piątek, 11 Lipiec, 2014 – 13:56
Mieszkańcy obszarów wiejskich – zamieszkanie na obszarze LGD „Kraina Nafty”,
z wyłączeniem miast Dukla, Jedlicze, Iwonicz – Zdrój.
Kobiety – płeć
Osoby niepełnosprawne – dokument potwierdzający status osoby niepełnosprawnej (orzeczenie, decyzja, legitymacja)