Warsztaty
Program pleneru „Niezwykłe miasteczko – Dukla ";
Dzień pierwszy;
8.45 – Spotkanie uczestników przy GOK w Miejscu Piastowym 9.00 – Wyjazd z miejsca zebrania 9.30 – Zakwaterowanie
10.00 – spotkanie organizacyjne, omówienie regulaminu, zasad zachowania, programu.
celów i zadań pleneru.
10.30 – zajęcia edukacyjne I
14.00-obiad
15.30 – zajęcia edukacyjne II
18.30 – kolacja
19.30 – zajęcia edukacyjne III
22.00 – cisza nocna
Dzień drugi:
9.00 – śniadanie
10.00 – zajęcia edukacyjne IV
13.30 – obiad
14.30 – wykwaterowanie i wyjazd do domu
Plener Dukla
Zajęcia edukacyjne I
Wyjście na rynek. Obserwacja zabudowy rynku. Krótkie omówienie historii interesującego miasteczka, z uwzględnieniem konkretnych budowli.
Wybór interesującego motywu rysunkowego – szkice w plenerze (na rynku) Ołówek. Zagadnienia plastyczne: kompozycja, perspektywa o jednym i kilku punktach zbiegu, rysunek architektury, plac, ulica, kamienica, detal architektoniczny
Zajęcia edukacyjne II
Wycieczka i zwiedzanie Dukli, omówienie stylów architektonicznych występujących w
zabudowie miasteczka.
Wyjście do parku – praca w plenerze. Tematyka: pejzaż – farby.
Zagadnienia: kompozycja, kolorystyka, gama barwna, perspektywa malarska i powietrzna.
Zajęcia edukacyjne III
Zajęcia wieczorne w pracowni. Martwa natura – farby.
Zagadnienia plastyczne. Kompozycja, perspektywa malarska, światłocień
Zajęcia edukacyjne IV
Wycieczka i zwiedzanie okolicy w miejscu zakwaterowania – praca w plenerze.
Tematyka: pejzaż – farby.
Zagadnienia: kompozycja, kolorystyka, gama barwna, perspektywa malarska i powietrzna.
Program warsztatów plastycznych organizowanych przez GOK w Miejscu Piastowym
Opracowała Małgorzata Twardzik-Wilk
L.P. |
Temat |
Uwagi o realizacji |
Technika |
1 |
Kreska jako środek wypowiedzi plastycznej Ćwiczenia rysunkowe |
Różne rodzaje ćwiczeń rysunkowych mające na celu poprawienie sprawności ręki Rola kreski w rysunku. Rodzaje kreski. Kontur. Bogactwo natury, a narzędzia sztuki. Kreska jako sposób określania przestrzeni Różne rodzaje ćwiczeń rysunkowych. Różne zastosowanie kreski do wyrażania różnych idei. |
Ołówek |
2 |
Zagadnienia perspektywy |
Przestrzeń w obrazie. Rodzaje perspektywy. Od Cezanne'a do Picassa. Plany w obrazie. Uzyskiwanie wrażenia głębi za pomocą różnych rodzajów perspektywy. Ćwiczenia w perspektywie różnych przedm iotów i brył. |
Ołówek |
3 |
Światło w obrazie Studium przedmiotu |
Zagadnienia przedstawiania przestrzeni przy pomocy światła. Walor. Światłocień. Próba przedstawienia rysunkowego przedmiotu z zastosowaniem nabytych wiadomości o perspektywie i światłocieniu. |
Ołówek |
4 |
Zasady komponowania na płaszczyźnie Martwa natura |
Omówienie różnych rodzajów kompozycji. Zasada równowagi. Symetria jedno i wieloosiowa. Zasady komponowania na płaszczyźnie. Kompozycja otwarta i zamknięta. Ruch, bezruch. Statyka i dynamika. Rysunek ołówkiem z zastosowaniem wcześniej nabytych wiadomości o świetle, perspektywie i kompozycji obrazu. |
Ołówek |
5 |
Tajemnice barw Jesienna szaruga |
Teoria barw: barwy czyste i pochodne. Akcent kolorystyczny, plama barwna, kontrast, powidok, faktura, impast. Ćwiczenia malarskie w mieszaniu barw wg wcześniejszych wiadomości. Określenie gamy barwnej Ćwiczenia malarskie z zastosowaniem wiadomości o barwie. Wąska gama barwna. Może być inny temat: Podwodny świat. Chmury nad miastem. Itp. |
Farby akrylowe |
6 |
Kwiaty |
Ćwiczenie malarskie polegające na namalowaniu wazonu z kwiatami. Praktyczne zastosowanie wiadomości o barwie. |
Farby akrylowe pastele |
7 |
Martwa matura |
Ćwiczenia malarskie w mieszaniu barw wg wcześniejszych wiadomości. Określenie gamy barwnej Ćwiczenia malarskie z zastosowaniem wiadomości o barwie, kompozycji, światłocieniu. |
Farby akrylowe |
8 |
Kompozycja ze szklanych przedmiotów |
Ćwiczenia w rysunku pozwalającym na uzyskanie efektu szkła, przykłady różnych szklanych kompozycji. Szkło na jasnym i ciemnym tle. |
Ołówek |
9 |
Jesień |
Ćwiczenia malarskie z zastosowaniem wiadomości o barwie. Szeroka gama barwna |
Farby akrylowe |
10 |
Boże Narodzenie |
Ćwiczenie malarskie z zastosowaniem wszystkich wcześniejszych wiadomości o perspektywie, światłocieniu, kompozycji. Celem zajęć jest wykonanie dekoracji bożonarodzeniowych, które można przykleić na szybie |
Farby do malowania na szkle |
II |
Proporcje postaci ludzkiej Postać ludzka stojąca |
Omówienie proporcji postaci ludzkiej. Rysunek szkicowy. Skrót perspektywiczny. Ćwiczenie rysunkowe z praktycznym zastosowaniem powyższych wiadomości. |
Ołówek |
12 |
Postać ludzka siedząca |
Ćwiczenie rysunkowe z praktycznym zastosowaniem powyższych wiadomości. |
Ołówek |
13 |
Postać ludzka – zasady światłocienia |
Ćwiczenie rysunkowe, z zastosowaniem wcześniejszych umiejętności. Zasady światłocienia w rysowaniu postaci ludzkiej |
Ołówek |
14 |
Twarz człowieka Autoportret |
Podstawowe wiadomości o proporcjach twarzy ludzkiej. Rodzaje ujęć: profil, skrót. Ćwiczenie rysunkowe. Próba pogłębienia wyrazu artystycznego o studium psychologiczne. |
Ołówek |
15 |
Portret |
Ćwiczenie rysunkowe. Próba pogłębienia wyrazu artystycznego o studium psychologiczne. |
Pastele |
16 |
Projektowanie graficzne – podkoszulek |
Młodzież wykonuje projekt nadruku na podkoszulku, a następnie ma możliwość wykonania trwałego podkoszulka swoich marzeń |
Pastele do tkanin |
17 |
Martwa natura |
Ćwiczenie malarskie z zastosowaniem wszystkich wcześniejszych wiadomości o perspektywie, światłocieniu, kompozycji. |
Farby olejne |
18 |
Kwiaty |
Temat wymagający wnikliwej interpretacji, by stał się dekoracyjnym obrazem, a nie naiwnym odtworzeniem rzeczywistości. |
Farby olejne |
19 |
Drzewa |
Malujemy drzewa. Podpatrywanie natury i analizowanie jej na podstawie wnikliwej obserwacji. |
Farby olejne |
20 |
Durnolandia, Mój sen |
Przypomnienie zasad kompozycji obrazu. Stworzenie nowej jakości z gotowych wycinków z gazet. Umiejętność wybiórczego patrzenia na świat |
collage |
21 |
Zima |
Poznajemy techniki malowania śniegu. „Kolorowy śnieg", atmosfera mroźnej zimy. |
Farby akrylowe |
22 |
Jestem szczęśliwy, jestem zły. |
Wyrażanie swojego nastroju emocjonalnego za pomocą wypowiedzi plastycznej. Swobodna wypowiedź plastyczna przy pomocy zdobytych wiadomości o barwie i umiejętności malarskich. |
Farby akrylowe |
23 |
Człowiek |
Ćwiczenie rysunkowe, z zastosowaniem wcześniejszych umiejętności. Zasady światłocienia w rysowaniu postaci ludzkiej |
ołówek |
24 |
Trudny detal |
Rysujemy z natury trudne i skomplikowane przedmioty, np. aparat fotograficzny, maszynka do mięsa itp. Analizujemy szczegóły budowy, staramy się pokazać „dusze" przedmiotu. Czym różni się rysunek od zdjęcia? |
sepia |
25 |
Akwarium |
Próba uchwycenia nastroju spokoju, błękitnego tonu wody, delikatnych roślin. Zagadnienia: wąska gama barwna, akcent kolor\stvtvn> |
Farby akrylowe |
26 |
Kolumna antyczna |
Szkic z natury modelu głowicy kolumny starożytnej. Praca jest okazja do pogadanki o sztuce antycznej i jej nieuświadomionym miejscu w naszym życiu współczesnym. |
ołówek |
27 |
Rośliny doniczkowe |
Obserwacja różnych odcieni zieleni i bogactwa form natury. |
Farby akrylowe |
28 |
Architektura |
Powtórzenie wiadomości o perspektywie zbieżnej. Obserwacja układów urbanistycznych z natury — wycieczka. Szkice w plenerze, zwracamy uwagę na prawidłowe odtworzenie układu przestrzennego w skali i charakterze. |
sepia |
29 |
Miasto |
Praca w plenerze. Moje miasto – obserwacja i szkice z natury. Place, ulice, kamienice. |
Ołówek |
30 |
Wiosenna łąka |
Ćwiczenia malarskie z zastosowaniem wiadomości o barwie. Szeroka gama barwna – praca w plenerze |
Pastele |